Denne boken utforsker de demokratiske mulighetene for utdanning etter kritikken av neo-liberalismens innvirkning på utdanningspolitikk og praksis. Forfatterne undersøker sammen konturene av en 'ny offentlighet' i utdanning. Dette redigerte verket refererer til veletablerte kritikker som avdekker hvordan neoliberal styring har normalisert privatiseringen av offentlig liv og undergravd den offentlige naturen til utdanning. Gjennom historisk rekonstruksjon, teoretisk utforskning og analyser av utdanningspolitikk og praksis, tar kapitlene en ny tilnærming ved å undersøke demokratiske muligheter innenfor og utover den nåværende neoliberale hegemoni innen utdanning. Boken dekker et spekter av utdanningsmiljøer – fra førskoleutdanning til høyere utdanning og profesjonell utdanning – og setter søkelyset på den irske utdannings- og politiske sammenhengen, samtidig som den utforsker internasjonale implikasjoner. Til syvende og sist åpner denne boken for nye veier i diskusjonen om offentlig utdanning og dens fremtid.