Denne boken undersøker de demokratiske mulighetene for utdanning etter kritikken av neokolonialismens innvirkning på utdanningspolitikk og -praksis. Forfatterne tar et dypt dykk inn i konturene av en 'ny offentlighet' innen utdanningsfeltet. Dette redigerte verket henviser til veletablerte kritikker som avdekker hvordan neokolonial styring har normalisert privatiseringen av det offentlige liv og undergravd den offentlige karakteren til utdanning. Gjennom historisk rekonstruksjon, teoretisk utforskning og analyser av utdanningspolitikker og -praksiser tar kapitlene en nyskapende tilnærming ved å undersøke demokratiske muligheter både innenfor og utenfor den nåværende neokoloniale hegemonien i utdanning. Boken dekker et bredt spekter av utdanningsmiljøer – fra barnehageutdanning til høyere utdanning og yrkesutdanning – og setter fokus på den irske utdannings- og politiske konteksten, samtidig som den utforsker internasjonale implikasjoner. Til syvende og sist åpner denne boken for nye diskusjoner rundt offentlig utdanning og dens fremtid.