Boken "The Nordic Education Model in Context" tar for seg de historiske og kulturelle faktorene som har bidratt til utviklingen av den nordiske utdanningsmodellen. Den undersøker hvorfor utdanningspolitikken i Nord-Europa har blitt et internasjonalt referansepunkt for skolesystemer. Gjennom teksten belyses den historiske forbindelsen mellom det nordiske demokratidealet og utdanning, samt hvordan verdier som likhet, velferd, rettferdighet og individualisme kan integreres med suksess i nasjonale skolesystemer og læreplaner verden over. Boken fremhever også den pågående debatten rundt bærekraftigheten av den nordiske modellen og utforsker risikoene og utfordringene som følger med internasjonale politiske og vurderingsinitiativer. Gjennom en grundig analyse av kulturelle, historiske, sosiologiske og filosofiske faktorer, samt en dypdykk i læreplan og undervisning, viser boken hvordan de nordiske utdanningspolitikkene effektivt forener sosial rettferdighet med akademisk dyktighet. Denne boken vil være av stor interesse for forskere, akademikere og videreutdanningsstudenter som arbeider innen feltene læreplan og komparativ utdanning.