Boken 'The Paradox of Transgression in Games' utforsker transgressive spill som en estetisk opplevelse, og går inn på hvordan spillere reagerer på innhold som sjokkerer, forstyrrer og distressser. Den undersøker hvordan moderne videospill kan fremkalle intense emosjonelle reaksjoner. Gjennomgående analyserer boken den kommersielle suksessen til mange kontroversielle videospill. Selv om slike spill kan virke sjokkerende for utenforstående, opplever spillerne ofte en dyp tilfredsstillelse mens de spiller. Ved å trekke på kvalitative spillerstudier og tilnærminger fra mediestetikk, utfordrer boken oppfatningen av spill som uskyldig underholdning, og tar for seg en bredde av emosjonelle, moralske og intellektuelle opplevelser hos spillere. I sin utforskning av hva spillere anser som transgressivt, stiller forfatterne spørsmål ved om det finnes noe i spillesituasjonen som bidrar til å dempe følelsen av transgresjon, med vekt på spillingen som en estetisk opplevelse. Boken forankrer den estetiske spillopplevelsen både i spillforskning og i.