Vinner av AESA Critics' Choice Book Award 2019 og National Women's Studies Association Alison Piepmeier Book Prize 2018, 'The Pedagogy of Pathologization' er en banebrytende studie som kobler sterke førstehåndsberetninger med strukturell analyse. Boken utforsker hvordan kriminelle identiteter konstrueres i skoler, spesielt gjennom skjæringspunktene mellom rase, funksjonshemming og kjønn, i lys av den utbredte målrettede masseinnesperringen. Spesielt fokusert på patologiseringen av kvinnelige fargede studenter, skildrer boken en distinkt og underrepresentert opplevelse av skole-til-fengsel-rørledningen, et tema som ofte overses og hvor stemmer blir druknet av merkelapper som avvik og funksjonshemming. Gjennom originale kvalitative metoder og autentiske narrativer, tar forfatteren i bruk et DisCrit-rammeverk som bygger på tverrfaglig forskning. Dette inkluderer perspektiver fra kritisk rase teori, studier av funksjonshemming, pedagogikk, samt kvinne- og jentestudier, juridiske studier og mer.