Denne innovative læreboken har et unikt fokus på videospillmotorer og de datadrevne arkitekturene som preger spillutvikling og spillopplevelse. Boken undersøker hvordan programvare påvirker hverdagen vår og utforsker framveksten av en kultur drevet av motorer. Gjennom en rekke casestudier presenterer Eric Freedman en tydelig metodologi for å studere spillutviklingsprosessen, og bruker videospillmotoren som en vei inn for medierforskere og praktikere som ønsker å navigere i det komplekse landskapet av programvarepraksis. Ved å analysere ulike programvareøkosystemer som inkluderer de proprietære arbeidene til Amazon, Apple, Capcom, Epic Games og Unity Technologies, belyser Freedman de unike måtene motorer brukes på i ikke-spillindustrier. Denne boken viser hvorfor spillmotorer er avgjørende, og binder sammen designere og spillere, samtidig som den belyser arbeidene i spillindustrien, verdsetter innsatsen fra både globale og regionale utviklere, og etablerer viktige forbindelser mellom programvare og samfunn. Freedman har skapt et etterlengtet bidrag til feltet.