Boken "The Post-Soviet Russian Media" undersøker utviklingen av den russiske massemedia siden oppløsningen av Sovjetunionen i 1991. Den fungerer som et komplement til den tilknyttede volumnya "Television and Culture in Putin's Russia: Remote Control" og belyser spenningene som har oppstått fra den effektive tilbakeføringen av statlig kontroll under Putin, etter en periode der media var privatisert og fikk en begrenset grad av uavhengighet i Jeltsin-tiden. Denne boken gir en grundig oversikt over de sentrale utviklingene innen russisk media siden 1991, inkludert trykte aviser, fjernsyn og nye medier, og utforsker motsetningene i det post-sovjetiske mediemarkedet som har påvirket mediesektorens utvikling de siste årene. Den analyserer virkningen av Putins presidentskap, herunder hvordan media har bidratt til å forme Putins image for å konsolidere makten hans, samt deres rolle i å sikre hans valgseire i 2000 og 2004. Videre diskuterer boken status og funksjonen til journalistikk i post-sovjetisk Russland og konflikten mellom ulike medieinteresser.