Denne boken tilbyr en grundig språklig utforskning av tekstmessig kommunikasjon blant tospråklige unge voksne. Den belyser hvordan alternative og kreative språklige trekk brukes for å formidle tone gjennom tekstmeldinger. Med et datasett bestående av nesten 45 000 tekstmeldinger innsamlet fra tospråklige unge voksne i New York City, analyserer verket hvordan bruken av tekstfunksjoner som 'lol', emoji, forkortelser og akronymer er både systematisk og nødvendig. Boken tar opp de spenningene som tospråklige opplever når de navigerer en plattform som favoriserer monolinguale språkpraksiser. Kreativiteten som fremheves, brukes som et verktøy for å konstruere mening og uttrykke identitet hos tospråklige ungdommer. Funnene utvides også til å undersøke hvilken rolle tekstmeldinger spiller i kommunikasjon og identitetskonstruksjon i det moderne samfunnet. Dette verket utvider grensene for ny forskning innen språk og digital kommunikasjon, og vil være av særlig interesse for fagfolk og forskere innen dette feltet.