Boken "The Psychology of Fake News" tar for seg fenomenet falske nyheter ved å samle ledende eksperter fra ulike områder innen psykologi og relaterte felt. Den utforsker hvordan dette har blitt en fremtredende del av offentlig diskurs siden Brexit-folkeavstemningen og valgkampen i USA i 2016. Håndteringen av desinformasjon er av stor betydning i mange aspekter av hverdagen, inkludert politikk, markedsplass, helsekkommunikasjon, journalistikk, utdanning og vitenskap. I en tid der fakta og usannheter ofte flyter sammen, og bevisst blandes, stiller boken spørsmål om hva som avgjør om folk aksepterer og deler (mis)informasjon, og hvilke tiltak som kan iverksettes for å motvirke desinformasjon. Alle disse aspektene må forstås i konteksten av nettbaserte sosiale nettverk, som har endret måten informasjon produseres, forbrukes og overføres på. Bidragene i dette verket oppsummerer de nyeste empiriske funnene, teoriene og anvendelsene, samtidig som de diskuterer banebrytende ideer og tilnærminger.