Denne boken gir en inngående analyse av fenomenet falske nyheter ved å samle ledende eksperter fra ulike felt innen psykologi og relaterte områder. Den utforsker hvordan falske nyheter har blitt en fremtredende del av offentlig diskurs, særlig etter Brexit-referendumet og den amerikanske valgkampen i 2016. Håndtering av feilinformasjon er kritisk i mange aspekter av hverdagen, inkludert politikk, helsekommunikasjon, journalistikk, utdanning og vitenskap. I en tidsalder hvor fakta og desinformasjon ofte blandes sammen, og hvor dette blander seg med hensikt, undersøker boken hva som avgjør om folk aksepterer og deler (mis)informasjon, og hva som kan gjøres for å motvirke desinformasjon. Alle disse aspektene må forstås i konteksten av nettverksplattformer, som har fundamentalt endret hvordan informasjon produseres, konsumeres og overføres. Bidragene i boken oppsummerer de nyeste empiriske funnene, teoriene og anvendelsene, samt diskuterer nyskapende ideer og tilnærminger.