«The Psychology of Starting School» tilbyr en lettfattelig og praktisk veiledning basert på banebrytende forskning innen utviklingsvitenskap. Denne boken er skapt for å hjelpe foreldre og fagfolk gjennom denne spennende, men ofte utfordrende perioden i barnas liv. Gjennom innsiktsfulle perspektiver fra ekspertutviklingspsykologer, utforsker boken hvordan sosial og emosjonell kompetanse utvikles i rammen av støttende relasjoner. Den forklarer hvordan overgangen til skolen sammenlignes med andre viktige milepæler i barnets liv, slik som det å bli søsken. Boken tar opp det essensielle temaet om barnas tidlige vennskap og belyser hvordan barnas evne til å forstå andres tanker og følelser, samt regulere egne følelser og atferd, er viktige faktorer for en vellykket skoleovergang. I tillegg gir den veiledning om emner som effektive hjem-skole-forbindelser, hvordan starten på skolen påvirker familielivet, samt hvordan man kan løse problemer for både foreldre og lærere, inkludert sosialisering utenfor skolen, barns tretthet og etablering av positive relasjoner med andre foreldre.