Hva er egentlig formålene med utdanning, og hvilken forbindelse finnes mellom utdanningsforskning og politikk? I denne tankevekkende boken som består av utvidede samtaler mellom John Hattie og Steen Nepper Larsen, utforskes disse spørsmålene gjennom to sentrale perspektiver: Visible Learning og utdanningsfilosofi. Boken tar for seg mange fascinerende emner og presenterer grunnleggende propositioner om utdanningens natur. Den kartlegger på en gripende måte samspillet mellom Hatties empiriske data og det verdenskjente Visible Learning-paradigmet, samt den rike arven fra utdanningsfilosofi. Videre undersøkes de uunngåelige spørsmålene knyttet til utdanningens formål og utviklingen av elever i et læringssamfunn. Gjennom en kombinasjon av kulturelle sammenstøt og møte mellom kloke hoder, tilbyr boken både innsikt og inspirasjon. Lærere, studenter og foreldre på alle nivåer av utdanningssystemet – fra barnehage til universitet – vil finne denne boken både fascinerende og opplysende. Samtalene inkluderer: Hva er formålene med utdanning?