Boken 'The Rediscovery of Teaching' presenterer en banebrytende tese om at undervisning ikke nødvendigvis må oppfattes som en handling av kontroll, men heller kan forstås og utformes som en måte å aktivere muligheter for elever til å eksistere som subjekt. Ved å ramme inn undervisning som en handling av dissens – det vil si som en avbrytelse av egologiske måter å være på – plasserer denne boken undervisning i den progressive enden av utdanningsspektrumet, hvor den kan gjenforenes med de frigjørende ambisjonene for utdanning. Gjennom dialog med verkene til tenkere som Emmanuel Levinas, Paulo Freire, Jacques Rancière, og andre teoretikere, viser Gert Biesta hvordan elevers eksistens som subjekter avhenger av skapelsen av eksistensielle muligheter, der elevene kan gjøre krav på sitt 'voksne' sted i verden. Boken er skrevet for forskere og studenter innenfor filosofi om utdanning, utdanningsteori, pensumteori, undervisning og lærerutdanning, og den demonstrerer den viktige rollen undervisning spiller i å forme empowerment og kritisk bevissthet hos studentene.