I boken "The Relationship Factor in Safety Leadership" presenteres åtte grunnleggende tro om menneskelig natur som kjennetegner ledere som med suksess formidler viktigheten av sikkerhet samtidig som de oppnår forretningsresultater. Ved hjelp av historier og et forståelig forretningsspråk forklarer boka hvordan man kan bygge og gjenvinne viktige relasjoner med interessenter ved å sette prioriteringer og handle basert på disse overbevisningene. Forfatteren, som har over 25 års erfaring med å støtte operasjonelle og sikkerhetsledere i både vellykkede og mislykkede endringsprosjekter innen farmasøytisk, kjernefysisk, gruvedrift, produksjon og kraftgenerering, gir også overbevisende bevis fra ulike sosiale og vitenskapelige disipliner som underbygger at oppfyllelsen av våre behov for relasjoner er en viktig motivator. Det femfoldige orienteringsmodellen gir en ny måte å se på løsningen av komplekse problemer når man står overfor mange krav. Boken gir ledere og veiledere motivasjonen de trenger for å bygge relasjoner og fremme en tryggere arbeidskultur.