The Role of the Literary Canon in the Teaching of Literature
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker den litterære kanons rolle i undervisningen av litteratur, med spesielt fokus på høyskoler og videregående skoler i USA. Begrepet 'kanon' ble først utbredt brukt innen litteraturstudier i løpet av andre halvdel av det 20. århundre, da man begynte å se på kanonens rolle som politisk og kulturelt problematisk. Likevel har ideen om at enkelte litterære tekster er mer verdifulle enn andre, røtter som strekker seg tilbake til starten av litteraturundervisningen på 1800-tallet. Konseptet knyttes imidlertid også tilbake til Antikkens Hellas, og betydningen har utviklet seg gjennom tidene. Denne boken skildrer de forandrede oppfatningene av den litterære kanon og undersøker dens innflytelse på undervisningen av litteratur fra feltets begynnelse til det 21. århundre. For å forklare hvordan den litterære kanon og undervisningen av litteratur har endret seg over tid, samt hvordan de fortsetter å utvikle seg, konstruerer boken en teori om kanon.