Routledge Companion to Cult Cinema gir en omfattende oversikt over kultfilmens verden – filmer som befinner seg i grenselandet mellom populærkultur og kunst, og som har oppnådd enestående kulturell synlighet og status, ofte fordi de bryter regler, provoserer og utfordrer oppfatninger om hva som er akseptabelt. Noen av disse filmene er så dårlige at de blir gode, mens andre er så gode at de forblir utilgjengelige for mange. Kultfilm er ikke lenger bare knyttet til midnattens filmer eller ekstreme sjangre; området har utvidet seg, og temaene den berører har blitt stridsfelt i kulturelle debatter som preger det tidlige 21. århundre. Boken introduserer de viktigste teoretiske rammeverkene, filosofiske inspirasjonene, og metodologiene for studiet av kultfilmer, med individuelle kapitler som graver dypt i den mest relevante kritikken av hvordan filmene påvirker den bredere kulturelle diskursen. Blant casestudiene finner vi noen av de dårligste filmene som noen gang er laget, utnyttelsesfilmer, sjangerfilmer, samt de ulike medieformatene kultfilm uttrykkes gjennom.