Routledge Companion til Markedsføring og Samfunn utforsker hvordan markedsføring kan skape sosial innvirkning gjennom strategier, verktøy og teknikker som har til hensikt å forbedre samfunnets velvære. Boken anerkjenner også at profitt og aksjonærverdi kan være en del av markedsføringsstrategiene, men setter fokus på den sosiale effekten av markedsføring, både positive og negative konsekvenser, selv når disse ofte er utilsiktede. Dette kompendiet fungerer som en akademisk referanse som gir en grundig oversikt over markedsføring for sosial innvirkning, samt de aktuelle og fremvoksende temaene, debattene og utviklingene innen feltet. Bruken av markedsføringsverktøy og -teknikker for sosial innvirkning betraktes som en effektiv kommersiell strategi, inkludert konsepter som samfunnsansvar og sakrelatert markedsføring. Boken belyser hvordan markedsføring kan brukes som en tilnærming for planlagt sosial transformasjon, med mål om å fremme positiv sosial endring innen atferd som resirkulering, sunt kosthold, bekjempelse av vold i hjemmet og menneskehandel.