Denne håndboken gir en unik, systematisk og omfattende oversikt over de ulike politiske verktøyene som benyttes i alle faser av politikkutforming, presentert av ledende eksperter innen feltet. Boken tar for seg grunnleggende aspekter ved både nye og etablerte politiske verktøy – fra regulering og offentlige selskaper til subsidier og informasjonskampanjer. Den belyser også nyere verktøy som sosialt ansvarlig investering, nudging, crowdsourcing, samskaping, samt nye digitale styringsmetoder og datanalyse. Håndboken er delt inn i ni seksjoner, hvorav fem fokuserer på de viktigste forskningsområdene knyttet til politiske verktøy gjennom de forskjellige stadiene av policy-syklusen: agenda-setting, utforming, beslutningstaking, implementering og evaluering. Hver seksjon inkluderer overblikk over sentral forskning og begreper, samt en diskusjon om hvordan ulike verktøy kan kombineres effektivt i enkle eller komplekse policy-porteføljer. Avslutningsvis omtales fremtidige forskningsretninger innen dette feltet, og boken konsoliderer den nåværende kunnskapen om policyverktøy.