Denne uvurderlige teksten samler et imponerende utvalg av artikler om inkludering fra et bredt spekter, og gir klarhet og forståelse til et komplisert tema. Mens de fleste tilgjengelige tekster fokuserer på inkluderende utdanning innenfor snevre rammer, tar denne boken sikte på å utvide vår forståelse av inkludering ved å diskutere problemstillinger knyttet til rase, sosial ulempe, kjønn og andre faktorer. Den integrerer grundig teoretisering og solid empirisk forskning med klar, tilgjengelig og praktisk veiledning for praktikeren. Boken består av atten kapitler delt inn i sentrale emneområder som: * konsepter og sammenhenger * ekskludering * kjønn, rase, funksjonshemming og sosial klasse * tiltak i skolene * etter skolen * fremme og håndtering av systemisk endring. Hvert kapittel avsluttes med spørsmål og temaer for videre refleksjon. Boken inneholder også en annotert liste over videre lesning som er utformet for å oppmuntre leserne til å utvikle sin egen systematiske forskning. Dette er en viktig og nyttig tekst.