Hvert år donerer amerikanere over 300 milliarder dollar til veldedige formål, men de psykologiske faktorene som påvirker beslutningen om å gi, og hvor mye man gir, er fortsatt ikke fullt ut forstått. Mange av våre innsikter om veldedighet er basert på antakelser fra innsamlingsoperatører eller korrelasjonsdata som ikke kan etablere årsak-virkning-forhold. I kontrast til dette tar kapitlene i denne boken i bruk eksperimentelle metoder for å studere veldedighet, der de relevante variablene manipuleres i kontrollerte omgivelser. Ved å åpne for slike eksperimenter blir det mulig å avdekke de underliggende årsakene til giverglede, samt designe effektive intervensjonsprogrammer som kan bidra til å øke både sannsynligheten for og størrelsen på bidrag til ulike saker. Boken analyserer også effektiviteten av innsamlingsstrategier som ofte benyttes av ideelle organisasjoner, og gir konkrete anbefalinger for hvordan man kan gjøre kapitalinnsamlinger mer effektive og målrettede. I tillegg identifiseres og utforskes en rekke nye faktorer som påvirker folks vilje til å gi.