Utviklingen av et filmmanus er en kompleks og samarbeidsorientert prosess som starter med en idé og fortsetter gjennom utforming og finansiering frem til innspillingen begynner. Til tross for dette har de mest effektive metodene for å forstå og håndtere denne prosessen aldri blitt grundig utforsket. 'The Screenplay Business' er den første boken som tar for seg dette temaet, og stiller viktige spørsmål som: Hvordan skrives filmmanus, og hva skjer mellom kreativitet og forretningsvirksomhet? Hvordan kan teamet bestående av manusforfatter, produsent, regissør og utviklingsansvarlig samarbeide mest effektivt? Boken tilbyr en teoretisk og praktisk ramme for å forstå forretningsaspektet ved uavhengig manusutvikling, og inkluderer tanker om kreativitet, motivasjon, håndtering av kreative personer, verdikjeder og ledelsesteorier fra MBA-programmer. 'The Screenplay Business' er en uvurderlig ressurs for produsenter og manusforfattere, som ønsker å pleie historiene sine gjennom den lange utviklingsprosessen frem til filmduken.