Veiledning er en grunnpilar i klinisk opplæring for alle typer av mentalhelseutøvere. Den fremmer utviklingen av mentale helsepraktikanter og opprettholder integriteten til feltet ved å sikre klinikernes kompetanse. Prosessen kan imidlertid være kompleks og til tider forvirrende for både veiledere og praktikanter, uavhengig av hvor de befinner seg i sin utvikling eller i karrieren etter lisensiering. Å benytte styrkebaserte tilnærminger er avgjørende for å oppnå suksess i veiledningsprosessen. Denne arbeidsboken legger til rette for en samarbeidende og styrkebasert tilnærming til klinisk veiledning som kan brukes av både veiledere og praktikanter gjennom hele veiledningsforløpet, eller for spesifikke mål knyttet til veiledning. Hvert kapittel i denne arbeidsboken inneholder informasjon og aktiviteter som er tilpasset både praktikanten og veilederen for å legge til rette for dialog om individuelle og felles styrker, vekstområder og mål for samarbeid. Dette er en essensiell guide som tar for seg hele prosessen fra start til slutt.