Boken "The Thinking University Expanded" utforsker hvordan universitetet kan utvikles til en institusjon preget av lek, og hvordan dette kan fungere som en inngangsport til nye muligheter og økt lykke for både akademikere og studenter. En kontinuerlig lekende tilnærming til universitetet kan omforme det offentlige rommet på måter som gjenoppstår både epistemologiske og politiske, samt metafysiske og etiske aspekter. Uten å sette til side universitetets fokus på kritisk tenkning, undersøker boken mulighetene for å åpne opp universitetet for «en ny, mulig bruk». Den ensidige resultatorienterte tilnærmingen til høyere utdanning kan fordreie de humane og etiske nyansene i hva et universitet kan oppnå og strebe etter. Derfor har boken som mål å finne en ny anvendelse av universitetsidealet – en som er ansvarlig og responsiv i sin søken etter sannhet, samtidig som den er åpen for ulike former for sannhet, som kommer til uttrykk i varierte kontekster og livsverdener. Denne boken vil være av interesse for alle som ønsker å forstå universitetets potensiale i et mer lekent og inkluderende perspektiv.