Transformative tilnærminger til undervisning og læring har blitt en integrert del av utdanningsverdenen i dag. Forskere, praktikere og kommentatorer påpeker ofte at en virkelig verdifull utdanning bør føre til en dyp og varig forandring hos elevene. Men hva innebærer det egentlig å bli slik transformert? Hva bør lærere strebe etter å endre studentene til? Burde de i det hele tatt forsøke å transformere studentene? Boken 'The Transformative Classroom' tar for seg disse spørsmålene som ofte er åpnet i de brede diskusjonene rundt transformativ utdanning. Den gir en omfattende oversikt og kritikk av noen av de mest innflytelsesrike tilnærmingene for tiden. I tillegg presenterer boken en ny teori om transformativ utdanning med fokus på å vekke og fasilitere studentenes ambisjoner. Ved å trekke på viktige innsikter fra etikk, psykologi og utdanningsfilosofi gir denne boken både konseptuell klarhet og konkret praktisk veiledning til lærere som ønsker å skape et transformativt klasserom.