Boken «The Trials of Evidence-based Education» gir en omfattende utforskning av mulighetene, begrensningene og oppnåelsene knyttet til evidensbasert utdanning. I takt med at finansieringskilder begynner å rette oppmerksomheten mot politiske bekymringer som karakterbygging og de bredere innvirkningene av utdanning, er det nødvendig å revurdere hva som virkelig ligger i evidensbasert politikk og praksis. Boken tar for seg en rekke relevante temaer, inkludert hva som kreves for å gjennomføre robuste evalueringer innen utdanningssektoren. Den belyser også utfordringene med å gjennomføre forskningsforsøk og hvordan man kan vurdere påliteligheten av forskningsfunn. Videre presenterer forfatterne nye metoder for design, gjennomføring, analyse og anvendelse av evidens hentet fra forsøk, samt diskuterer konsekvensene av disse metodene. Boken vil være en verdifull kilde for beslutningstakere, skoleledere og praktikere som ønsker å trekke på forskningen for å informere sin praksis. Med en strukturert tilnærming innbærer teksten resultater og implikasjoner fra over 20 studier utført av forfatterne, kombinert med et mye større antall studier fra deres systematiske gjennomganger.