Terrence Malick regnes som en av de mest betydningsfulle og kontroversielle filmregissørene de siste tiårene. Hans berømmelse er ikke bygget på inntektene fra billettsalget, men på hans unike filmspråk som kombinerer lysende naturscener, drømmeaktige stemmeoverføringer og sentrale handlinger knyttet til dype eksistensielle spørsmål. Til tross for at forskere har grundig undersøkt Malicks filosofiske bakgrunn, har interessen for hans teologiske temaer vært mer begrenset. Denne boken er den første som fokuserer på hvordan Malick integrerer teologiske spørsmål og motiver i sitt filmarbeid. Den innleder med en utforskning av Malicks karriere som filmskaper, og viser hvordan hans Heidegger-inspirerte interesser relaterer seg til teologi. Videre analyserer både etablerte og kommende forskere syv av Malicks mest fremtredende filmer – Badlands (1973), Days of Heaven (1978), The Thin Red Line (1998), The New World (2005), The Tree of Life (2011), To the Wonder (2012) og Knight of Cups (2015) – for å belyse hvordan hans verk berører disse komplekse og tankevekkende temaene.