Denne samlingen tilbyr studenter og forskere en dypere forståelse av grunnlaget for studiene innen skrive-sentre, noe som legger til rette for informerte valg rundt metoder og teoretiske perspektiver som kan bidra til å formulere og besvare deres forskningsspørsmål. I antologien deler anerkjente forskere innen skrive-senterfeltet sine innsikter om teorier og metoder som har vært avgjørende for deres arbeid. Dette gir leserne en nyttig og tilgjengelig veiledning til utviklingen av forskningsprosjekter som både vekker interesse og gjør en positiv innvirkning. Boken presenterer en rekke teorier, inkludert sjangerteori, teori om andrespråksopplæring, overføringsteori og funksjonshemmingsteori. Videre veileder den både nybegynnere og erfarne forskere gjennom de mer forseggjorte aspektene ved metoder som etnografi, korpusanalyse og blandede metoder. Boken passer perfekt for kurs innen skrive-senterstudier og pedagogikk og er en essensiell lesning for forskere og administratorer i skrive-sentre, samt innen skrivefag over hele læreplanen og i fagene.