I takt med den tverrfaglige naturen til studier av digital journalistikk, og de stadig mer uklarere grensene for hva journalistikk innebærer, er det behov for å utvide de teoretiske perspektivene og tilnærmingene innen journalistikkfaget. 'Theories of Journalism in a Digital Age' tar for seg nye veier innen teoriutviklingen for journalistikk og reviderer etablerte teorier. Bidragsyterne i denne samlingen utforsker innovative konsepter som de-differensiering, sirkulasjon, nyhetsnettverk og romlighet for å belyse journalistikkens tilstand i den digitale tidsalderen, samt gir videre teoretiske rammer for å forstå teknologi som en fundamental del av journalistikken, inkludert begrepene aktanter og materialitet. Flere kapitler undersøker brukernes ulike posisjoner i den digitaliserte journalistikken, der de analyserer maksimal og minimal deltakelse, rutiner og tolkning, samt mobilitet, kryssmedialitet og deltakelse. Til slutt gir boken teoretiske verktøy som bidrar til å forstå utviklingen av journalistikk i varierende sosiale og kulturelle kontekster.