Theorizing Teaching and Learning in Asia and Europe
Produktbeskrivelse
I en tid der debatten mellom den angloamerikanske tradisjonen innen læreplanstudier og den kontinentale og nordiske tradisjonen for didaktikk (Didaktik) er blitt stadig mer aktuell, tar denne boken et skritt videre ved å tilføre nye perspektiver fra en annen del av verden. Boken fokuserer spesielt på kinesisk læreplan-tenkning, som har gjennomgått flere utviklingsfaser, og som i dag er preget av en kombinasjon av elementer fra den amerikanske tradisjonen og kinesiske kulturelle normer. Hvordan relaterer kinesisk tenkning om læreplan, undervisning og læring seg til europeiske didaktiske tradisjoner? Hvilke konsekvenser har dette for teoriutviklingen innenfor et utvidet fagfelt av læreplanstudier? Gjennom sine kapitler inviterer boken leserne til å utforske nye områder, og fremmer en åpen dialog på tvers av kulturelle og geografiske grenser. Blant kapitlene finner vi bidrag som tar for seg spørsmål knyttet til læreplanreformer i Kina fra et sosialhistorisk perspektiv, og hvordan disse kan belyse globale utdanningsutfordringer.