Mange av oss er hele tiden klar over at andre har sine egne tanker og følelser, men gjelder dette også for barn? Og når utvikler denne bevisstheten seg? Boken 'Theory of Mind' gir en kortfattet og lettfattelig oversikt over omfattende forskning på barns forståelse av hva andre mennesker tenker og føler. Dette er et sentralt emne innen utviklingspsykologi, kjent som 'Theory of Mind'. Forståelse av tro og overbevisning er kjernen i denne teksten, som forklarer på en enkel måte hva representasjonell teori om sinn handler om, og demonstrerer hvordan forskere har vist denne forståelsen hos fireåringer. Boken utforsker hva som fremmer denne forståelsen, herunder rollene lek og later som, forståelse av oppmerksomhet og blikkretning, samt andre forløpere til representasjonell forståelse av sinn. Den viser også hvilken generell relevans 'theory of mind' har ved å dekke utviklingen av andre mentale tilstandskonsepter, og forholdet mellom forståelsen av mental representasjon og andre representasjonelle medier. Forfatteren oppsummerer nøye gjeldende forskning på dette området.