Boken 'Therapeutic Assessment with Children' presenterer et banebrytende paradigme for psykologisk vurdering, der barn og familier samarbeider med psykologen for å forstå vedvarende problemer og finne nye måter å reparere sine relasjoner på og gå videre i livet. Dette paradigmet er systemisk, klientfokusert og kulturelt sensitivt, og det kan brukes av familier med ulik bakgrunn som ofte føler seg misforstått og maktesløse av tradisjonelle vurderingsmetoder. I denne boken finner leseren en trinn-for-trinn beskrivelse av Therapeutic Assessment with Children (TA-C), komplett med rikelig med undervisningseksempler som gir liv til hvert trinn. Hvert kapittel inkluderer detaljerte transkripsjoner av vurderingssesjoner med Henry, en ti år gammel gutt, og hans foreldre, ettersom de utvikler seg gjennom en terapeutisk vurdering og finner nye måter å sette pris på hverandre og være sammen på. Den kombinerte bruken av didaktisk og klinisk materiale gir selv nye klinikere et solid grunnlag.