Towards a Posthuman Theory of Educational Relationality
Produktbeskrivelse
Boken 'Towards a Posthuman Theory of Educational Relationality' presenterer en kritisk vurdering av intersubjektive teorier om utdanningsrelasjoner, ved å benytte en posthuman tilnærming som anerkjenner både menneskelig og ikke-menneskelig agens i relasjonene. Forfatteren introduserer begrepet 'utdanningsrelationalitet' og gir eksempler som inkluderer ikke-menneskelige teknologiske elementer og dyr, som bidrar til å sette utdanningsrelationalitet og relaterte konsepter i kontekst av en filosofisk undersøkelse. Ved å trekke på innsikter fra utdannings- og posthumanteoretikere, adresserer boken sentrale spørsmål som oppstår i den pågående debatten om rolene til elever og lærere i utdanningssystemet, herunder grunnlaget for utdanningsrelasjoner og hvordan disse kan utfordres. Den utforsker også hvordan utdanningsrelasjoner kan forstås innenfor rammen av utdanningsfilosofi. Gjennom en kritisk granskning av intersubjektive tilnærminger til teorier om utdanningsrelasjoner, identifiseres antropocentrisme og subjekt-centrisme som to problematiske aspekter. Boken åpner for post-antropocentriske perspektiver som en mulighet for å revurdere eksisterende paradigmer innen utdanning.