«Towards Good Lighting for the Stage: Aesthetic Theory for Theatrical Lighting Design» utforsker de teoretiske grunnlagene for effektiv lysdesign, fra den innledende konseptualiseringen til den faktiske forestillingen. Gjennom en grundig undersøkelse av forfatterens eget estetiske perspektiv, som er forankret i en bred utforskning av kunst og design som kombinerer popkultur med fin kunst, teori og praksis, dokumenterer denne boken forfatterens refleksjoner om designprosessen. Den fyller et ubrukt gap mellom estetisk filosofi og dens uttrykk i komposisjon. Boken redefinerer rollen til kunstneren, kunstverket og tilskueren, og kobler skjønnhet og kunstnerisk effektivitet for å utvikle et sett prinsipper for vurdering. Disse prinsippene anmoder om at moderne lysdesign må overgå utilitaristisk synlighet, og bli en livsviktig del av det totale kunstverket som er en teaterproduksjon. Inspirert av bevegelser innen kunst og design fra midten av 1800-tallet til dagens samfunn, refererer Doshi til en rekke innflytelser, inkludert Jennifer Tipton, Lois Tyson og Dieter.