Traditional Values and Local Community in the Formal Educational System in Senegal
Produktbeskrivelse
Boken "Traditional Values and Local Community in the Formal Educational System in Senegal" dykker ned i diskursen omkring tradisjonelle verdier og lokale praksiser innenfor det formelle utdanningssystemet i Senegal. Den undersøker hvordan disse kulturelle elementene manifesterer seg i hverdagen til lokalsamfunnene og integreres i skolene og undervisningen. Gjennom en grundig analyse av konsepter som Jom (hardt arbeid, stolthet, verdighet), Kersa (anstand), Fule (selvrespekt), Mun (utholdenhet), Teranga (gjestfrihet), Kal (familiebånd) og Suture (beskyttelse), belyser boken hvordan disse verdiene brukes, oppfattes og forstås i ulike samfunn, samt deres positive og negative konnotasjoner i en postkolonial kontekst. Basert på langvarig deltakelse i utdanning og anvendelse av et kritisk autoetnografisk perspektiv, argumenterer forfatteren for at disse konseptene kan fungere som en motvekt til den vestlige kunnskapen som skolebarn for det meste eksponeres for. Dette knyttes til Bhabas system for 'Third Space' – et hybrid system som skal imøtekomme begge utdanningssystemene for en mer relevant utdanning.