I en tid preget av rask endring og usikkerhet, kjent som flytende modernitet, står vi overfor en av de største psykologiske utfordringene: å skape og opprettholde en personlig balanse mellom mental stabilitet og fleksibilitet. I boken 'Transformative Learning and Identity' tar Knud Illeris, en anerkjent tenker innen læringsteori, for seg og redefinerer begrepet transformativ læring, og knytter det til identitetsbegrepet. Illeris gir en grundig undersøkelse av hva transformativ læring er, eller kan være, innenfor en bredere læringsteoretisk kontekst. Han diskuterer ulike konsepter som læring gjennom endring i motsetning til læring gjennom tilvekst, og avslutter med en ny, kortfattet og presis definisjon. Forfatteren utforsker også identitetsbegrepet grundig og presenterer en generell modell som viser kompleksiteten i dagens identiteter. Bygget på Mezirows arbeid, analyseres og diskuteres ulike perspektiver på transformativ læring, og prosessene som former vår forståelse av både læring og identitet.