I boken 'Translanguaging with Multilingual Students' utforskes hvordan translanguaging aktivt brukes som pedagogisk tilnærming for å undervise fremvoksende tospråklige studenter i ulike kontekster. Forfatterne analyserer ikke bare hvordan denne praksisen allerede forekommer i klasserom, men også hvordan den kan implementeres som en pedagogisk orientering. Boken utvider den teoretiske forståelsen av konseptet og belyser både muligheter og utfordringer for lærere og studenter. Gjennom en Transformative Action Research-design presenteres seks empirisk forankrede etnografiske casestudier som illustrerer hvordan translanguaging anvendes i leksjonsplaner samt i spontane handlinger fra både lærere og elever i bestemte undervisningssituasjoner. Casestudiene fokuserer på to sentrale spørsmål: Hvordan, når, og hvorfor blir translanguaging tatt i bruk eller motarbeidet av elever og lærere? Og hva betyr bruken av denne tilnærmingen for dem? Selv om boken er forankret i en amerikansk kontekst, spesielt i klasserom i delstaten New York, knytter 'Translanguaging with Multilingual Students' funn og teorier til ulike globale kontekster, og gir viktige innsikter for pedagoger verden over.