Transnational Convergence of East Asian Pop Culture
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker og analyserer de transnasjonale interaksjonene innen østasiatisk populærkultur og nåværende kulturelle praksiser. Den sammenlignes med produksjonen og konsumet av vestlig populærkultur, samtidig som den gir en teoretisk diskusjon rundt det spesifikke paradigmet knyttet til østasiatisk populærkultur. Gjennom innovative teoretiske perspektiver og grundig empirisk forskning tar et internasjonalt team av forfattere for seg historien om transnasjonale strømninger innen populærkultur og adresserer systematisk forholdene mellom populærkultur, digitale teknologier og medieindustrien. Kapitlene dekker fenomenet Hallyu – eller den koreanske bølgen – samt de japanske og kinesiske kulturindustrier. Forfatterne belyser konvergensen av tidligere separerte praktiske, industrielle og forretningsmessige aspekter av populærkulturen, påvirket av digital kultur. De gir også en sammenfatning av et omfattende forskningsmateriale for å undersøke de spesifikke realiteter og praksiser blant forbrukerne som eksisterer utenfor regionale rammer.