Menneskelige tjenesteytere står overfor et bredt spekter av problemer, som barnevern, oppdragelsesutfordringer, eldreomsorg, avhengighet, psykiske lidelser, seksuelle overgrep, arbeidsledighet og kriminalitet. For at profesjonelle skal kunne håndtere disse utfordringene, må de konstrueres som problemer. Dette danner grunnlaget for leveransen av menneskelige tjenester. Imidlertid eksisterer det i hverdagen en parallellverden av vanlige vanskeligheter som forblir profesjonelt udefinert, men som er fullt reelle, selv når de blir omtalt som problemer. Boken belyser forholdet mellom disse to verdenene, spesielt med hensyn til prosessen med 'klientisering' – omdannelsen av mennesker og problemer til klienter og saker. I motsetning til hva mange kritikere gjør, som tar denne prosessen for gitt, undersøker boken prosessens ustabilitet på flere fronter og fremhever dens overraskende lokale kompleksitet. Ved å fokusere på hverdagslivet, fremheves ideen om at omdannelsen av vanskeligheter til problemer ikke er en enkel eller entydig prosess.