I løpet av det siste tiåret har vi vært vitne til en eksplosjon av livsstilsforvandlings-TV-serier. Seere over hele verden oppfordres nå til å 'renovere' alt fra hjemmene sine til kjæledyrene og til og med barna sine, mens livsstilseksperter på TV forteller oss hva vi ikke bør spise og hva vi ikke bør bruke. Forvandlingsteve og kulturen rundt dette fenomenet har blitt utbredt, men sammenlignet med reality TV-show som Big Brother og Survivor har det vært relativt lite kritisk oppmerksomhet rettet mot denne formatet. Denne spennende samlingen av essays, skrevet av fremtredende medieforskere fra Storbritannia, USA og Australia, har som mål å avdekke årsakene til den enorme populariteten og innflytelsen til makeover-showet. Skriftlig på en livlig og tilgjengelig måte, gir essayene i denne samlingen leserne muligheten til å 'forstå' makeover-TV ved å tilby ulike tilnærminger til å forstå fremveksten av dette populære kulturelle fenomenet. Ved å se på en rekke show, fra The Biggest Loser til Trinny and Susannah Undress, inkluderer essayene en grundig analyse.