Boken "Twenty-one Mental Models That Can Change Policing" tar et dypdykk inn i politiledelse ved å tilby leserne et strukturert perspektiv på hvordan man kan tenke rundt politiarbeid. Forfatteren, Renee J. Mitchell, presenterer en ny tilnærming som kombinerer kriminologisk teori, statistikk, forskningsdesign, anvendt forskning og praktiske erfaringer for å utvikle det hun kaller Mental Models. Disse mentale modellene fungerer som verktøy for å forenkle kompliserte konsepter, noe som gir leserne en grundig forståelse av hvordan kognitive skjevheter kan påvirke vår evne til å tolke data. Boken belyser også hva empirisk forskning sier om effektive politiets intervensjoner, og hvordan statistiske data bør struktureres for ledermøter. I tillegg lærer leserne hvordan man kan evaluere intervensjoner med hensyn til effektivitet og effekter. Selv om evidensbasert praksis er avgjørende for å fremme politiyrket, er den begrenset i omfang og utgjør bare en del av det som er nødvendig for å støtte bærekraftige endringer i politiarbeid. For å imøtekomme de komplekse utfordringene innen polititjeneste kreves det en vitenskapelig basert rammeverk for forståelse og tolkning av data.