Denne boken utforsker rollen av innovasjon og læring innen terrorisme, både i teori og praksis, med fokus på tre spesifikke kasusstudier fra EU. Det er en vanlig oppfatning at terrorgrupper har en relativt konservativ karakter og opererer i et teknologisk vakuum, hvor de stort sett er avhengige av bomber og våpen. Denne observasjonen overskygger den økende kompleksiteten, kreativiteten og innovasjonen som faktisk finnes innenfor terrorgrupper. Et av de mest fremtredende kjennetegnene ved al-Qaedas terroroperasjoner er deres evne til bemerkelsesverdig innovasjon. Boken undersøker hvordan og hvorfor terrorgrupper generelt innoverer, med særlig fokus på al-Qaida-relaterte terrorplaner i Europa. Utgangspunktet for denne boken er todelt; først tar den for seg innovasjon og læring i en mer generell forstand, både i teori og i spesifikke temaer, samt innenfor konteksten av al-Qaidas innflytelse på denne prosessen. Videre analyserer boken utviklingen av spesifikke al-Qaida-relaterte planer i tre utvalgte nordiske land.