Boken "Using Social Theory in Educational Research" er et viktig verktøy for både erfarne lærere og nybegynnere innen forskning, som kanskje ikke har så mye erfaring med sosial teori. Målsetningen er å gjøre leserne kjent med de mest betydningsfulle retningene innen sosial teori, de grunnleggende begrepene og hvordan disse kan anvendes på utdanningsrelaterte spørsmål. Ved å utvikle en bedre forståelse og verdsettelse av sosial teoris potensiale, kan leserne forbedre sin egen praksis. Boken gir også praktisk innsikt i hvordan teori kan brukes som underlag for tolkning av data. Gjennom flere praktiske eksempler lærer leserne hvordan de kan integrere teori i sitt eget arbeid på en mer effektiv måte. Innholdet i boken inkluderer kapitler som: 1. Innføring i teori 2. En illustrert omvisning i hvordan teori fungerer (og ikke fungerer) i utdanningsforskning 3. Teoretisk innramming av forskning, Del én: Planlegging og datainnsamling 4. Teoretisk innramming av forskning 5. Når forskning møter forskning.