I 2009 ble John Hatties 'Visible Learning' lansert, og boka presenterte den største samlingen av forskning noensinne om hva som faktisk fungerer i skolen for å forbedre barnas læring. Dette er ikke basert på populære trender eller politiske og utdanningsmessige interesser, men fokuserer på hva som faktisk gir de beste resultatene når det gjelder å forbedre læring og utdanningsresultater. Boken ble raskt en bestselger og ble omtalt av TES som en oppdagelse av utdanningens 'hellige gral'. I denne nyeste boken har John Hattie samarbeidet med kognitiv psykolog Greg Yates for å bygge videre på de opprinnelige dataene og arv fra Visible Learning-prosjektet. De viser hvordan de underliggende ideene og den nyeste forskningen innen kognitiv vitenskap kan danne et kraftfullt og komplementerende rammeverk for å forme læring både i klasserommet og utenfor. 'Visible Learning and the Science of How We Learn' forklarer de viktigste prinsippene og strategiene for læring, og belyser hvorfor læring kan være vanskelig til tider, men lett på andre anledninger.