I november 2008 publiserte John Hattie den banebrytende boken 'Visible Learning', som samlet resultatene fra mer enn femten års forskning med millioner av studenter. Denne boken representerer den største noensinne samlingen av evidensbasert forskning om hva som faktisk fungerer i skolene for å forbedre læring. 'Visible Learning for Teachers' tar et nytt skritt og bringer de banebrytende konseptene til en helt ny målgruppe. Boken er skrevet for studenter, lærerstudenter og kvalifiserte lærere, og forklarer hvordan man kan anvende prinsippene for Visible Learning i ethvert klasserom, uansett sted i verden. Forfatteren gir klare og brukervennlige sammendrag av de mest vellykkede tiltakene, samt praktisk veiledning i trinn for trinn for hvordan man kan implementere synlig læring og synlig undervisning i klasserommet. Dette innebærer en sammenkobling av det største forskningsprosjektet på undervisningsstrategier med praktiske anvendelser i klasserommet, og fremmer både lærernes og studentenes perspektiver med detaljert veiledning.