I 2008 publiserte redaktørene en innflytelsesrik artikkel som hevdet at selv om akademisk arbeid om medierepresentasjoner av miljøspørsmål allerede hadde gjort betydelige fremskritt innen tekstuell analyse, har det vært langt mindre fokus på visuelle representasjoner. Dette er bemerkelsesverdig gitt den stadig mer visuelle naturen av medier og kommunikasjon, og med tanke på nye bevis som viser at miljøet visualiseres gjennom stadig mer symbolske og ikoniske bilder. Denne boken tar for seg disse problemstillingene, og gir en oversikt over den nåværende tilstanden innen feltet. Den inneholder kapitler som representerer ferskt og spennende forskningsarbeid innen visuell miljøkommunikasjon. Emnene som behandles er både fascinerende og ofte alarmerende, og trekker på et mangfold av metoder og former for visuell kommunikasjon. Boken viser at forskning må utvide perspektivet på hva vi mener med 'det visuelle', som spiller en betydelig, men fortsatt lite utforsket rolle i politikk og ideologi knyttet til offentlige spørsmål.