I boken «Vocal Music and Contemporary Identities» utforskes det komplekse forholdet mellom menneskets stemme og kulturell identitet i musikk fra 20. og 21. århundre, med fokus på både østasiatisk og vestlig musikk. Denne samlingen av essays undersøker musikkglobalisering og den symbolske betydningen av vokalmusikk. Forfatterne tar for seg musikkens mening gjennom spesifikke kasusstudier, plassert mot bakteppet av de generelle tendensene innen kulturell globalisering og konstruksjonen/destruksjonen av identitet, påvirket av både menneskelige og kunstige stemmer. Essene varierer i tilnærming, og adresserer forskjellige vinkler som sosio-kulturelle og historiske kontekster, filosofiske og litterære estetikk, vokalteknikk, analyse av vokalmikrostrukturer, samt tekst/ fonetikk-musikk-forhold. De undersøker også historiske vokalkilder og modeller for samtidskunst og popmusikk, samt konfliktområder mellom vokalisering, 'etnisitet' og kulturell identitet. Boken fremhever avgjørende hovedtrekk som har formet identitetsdiskurser i kunst og populærmusikk siden 1950-tallet, med særlig fokus på de siste ti årene.