I denne boken, som fungerer som en innføring for både fremtidige og nåværende lærere, oppfordres leserne til å reflektere over den historiske nåtiden og deres forhold til den. Boken inviterer til dypere tanker om hva det innebærer å undervise, studere, utdanne og å bli utdannet i vår nåværende kontekst og i de samfunnene vi tilhører. Kurset er ikke bare en implementering av mål som skal vurderes med standardiserte tester; det representerer også kommunikasjon mellom eldre og yngre generasjoner, preget av akademisk kunnskap og utdanningsopplevelser. Forfatteren Pinar introduserer konseptet 'currere' – den latinske infinitiven for pensum – som gir en biografisk metode for selvstudium. Denne metoden hjelper både enkeltpersoner og grupper til å forstå undervisning som en engasjert deltakelse i den kompliserte samtalen som utgjør pensum. Den tredje utgaven inkluderer flere nye elementer, som en ny allegori fra nåtiden med fokus på Harlem-renessansen, et nytt avsnitt om teknologi, et nytt avsnitt om fremtiden for pensum, samt en utvidet seksjon om Freedom Schools.