Tretti år etter utgivelsen av Richard Dyers banebrytende verk 'White' står boken fortsatt som en viktig og dyptgående analyse av hvordan hvithet blir framstilt i vestlig visuell kultur. Dyer undersøker hvordan den rasemessige representasjonen er avgjørende for organiseringen av den moderne verden, men påpeker at hvite mennesker stort sett har vært en lite utforsket kategori, i kontrast til det omfattende studiet av bilder av svarte og asiatiske folk. Ved å se forbi den tilsynelatende umerkelige hvitheten, fremhever Dyer viktigheten av å analysere bildene av hvite mennesker. Han plasserer denne representasjonen i konteksten av kristendommen, 'rase' og kolonialisme. Gjennom en rekke engasjerende casestudier viser han hvordan hvitheten er konstruert i fotografi- og filmteknologi som en del av en bredere 'kultur av lys'. Dyer utforsker hvordan heltemodig hvit maskulinitet fremstilles i actionfilmer med muskuløse menn, fra klassiske figurer som Tarzan og Hercules til Conan og Rambo. Han analyserer også den kvælende rollen hvite kvinner spiller i fiksjoner fra imperiets slutt, som i boken 'Jewel in the ...'. 'White' er en tankevekkende invitasjon til å kritisk vurdere hvordan vi ser og forstår hvithet i dagens samfunn.