Hva skal vi undervise i skolene, i yrkesfaglig utdanning og høyere utdanningsinstitusjoner? Er teoretisk kunnskap fortsatt viktig? Boken "Why Knowledge Matters in Curriculum" argumenterer for at det å gi studenter tilgang til kunnskap bør være skolens viktigste oppdrag. Forfatterne påpeker at tilgang til kunnskap handler om sosial rettferdighet, ettersom samfunnets debatter og uenigheter i stor grad baseres på kunnskap. Teoretisk kunnskap blir i økende grad marginalisert i læreplanen i alle utdanningssektorer, spesielt innenfor kompetansebasert opplæring som nå dominerer i yrkesutdanning i mange land. Boken tar for seg konsekvensene av denne utviklingen, og undersøker hva som skjer når kunnskap blir nedprioritert til fordel for et ensidig fokus på relevans for arbeidslivet. Forfatterne benytter seg av sosiologien til Basil Bernstein og filosofien til kritisk realisme som komplementære tilnærminger for å utvide og utvikle sosialrealistiske argumenter om kunnskapens rolle i utdanning.