Boken «Women and Global Entrepreneurship» tar for seg entreprenørskap i kontekst, og presenterer det som den tredje bølgen innen entreprenørskapsforskning. Den understreker betydningen av spesifikke sosio-økonomiske, politiske, markedsmessige og institusjonelle kontekster for å fremme, muliggjøre og utføre entreprenørielle aktiviteter og atferd. Disse kontekstene former hverdagsopplevelser innen entreprenørskap. Forfatterne hevder at diskusjonen om kjønn innen entreprenørskap må ta hensyn til disse kontekstene. Imidlertid gjelder kontekst ikke bare for økonomier og situasjoner som avviker fra den antatte normen i utviklede vestlige nasjoner. Ved å innta en mer kritisk holdning til hvordan konteksten er plassert innen dagens teorier om kjønn og entreprenøriell atferd, åpnes det for muligheter til å videreutvikle debatten, samtidig som man anerkjenner behovet for tydeligere identifikasjon av konkurrerende og motstridende kontekstuelle påvirkninger. Denne boken gir derfor et solid grunnlag for å avdekke troverdige og robuste tilnærminger til videre undersøkelse av kontekstualisering.